Kaffe forebygger depresjon?

Posted on 02/12/12, in Helse, by

Kvinner som drikker minst to kopper kaffe hver dag, har mindre risiko for å bli deprimert.

Forskere fra Harvard har i ti år fulgt helsen på 50.000 amerikanske sykepleiere. Kvinnene rapporterte i undersøkelsen hvor mye kaffe og andre drikkevarer de konsumerte.
Mellom 1996 og 2006 ble over 2600 av disse sykepleierne deprimert. Flertallet av de deprimerte kvinnene drakk lite eller ingen kaffe.

Gruppen som drakk 2 til 3 kopper per dag hadde 15 prosent mindre depresjon enn de som nesten ikke drakk kaffe.
Kvinner som drakk fire eller flere kopper daglig, var det 20 prosent lavere risiko for depresjon.

Færre selvmord

Tidligere ble det allerede påvist at det er færre selvmord blant kaffedrikkere.
Det er uklart hvorfor kaffen har denne effekten; forskerne tror at det er koffein som påvirker hjernen slik at det gir energi og en følelse av velvære. Kaffe uten koffein hadde ikke samme effekt.

Dårlig søvn

Koblingen også kan være omvendt: at folk med mindre god humør har mindre lyst på kaffe.
En av depresjonsymptomer en dårlig søvn; kaffe holder deg våken kan kan dermed forsterke angst.

Sunn

Resultatene er betryggende for kaffeelskere: moderat kaffeinntak er absolutt ikke usunn.

Mer forskning er nødvendig for å oppdage mer om forholdet mellom kaffe og depresjon, så det er for tidlig å anbefale at kvinner drikker mer kaffe for å forbedre humøret.

Lignende innlegg:

Leave a Reply


Turn on pictures to see the captcha